Позакласні заходи

 

                              Правовий брейн-ринг

                               (в рамках Всеукраїнського тижня права)

Мета: виховувати в школярів інтерес до  правових знань, популяризувати право, закон, права людини, формувати вміння аргументовано відстоювати власну точку зору, правову культуру школярів, розвивати навички ставити різнотипові запитання.

Форма проведення: рольова гра

У грі беруть участь 3 команди  по 3-5 осіб,  учнів 10-11 класів

Назви команд: «Юні прокурори», «Юні судді», «Юні адвокати»

                                         План проведення гри:

1.     Представлення команди (Оцінюється повнота, обґрунтованість виступу( до 5 балів))

2.     Правознавча бліц-розминка.(Оцінюється чіткість відповіді (1 бал))

3.     «Юридичний буквар».  (Оцінюється повнота, обґрунтованість, чіткість відповіді( до 5 балів) )

4.     Правознавча естафета.(Оцінюється чіткість відповіді (1 бал))

5.     Практичне право – «Ситуація» (Оцінюється повнота, обґрунтованість, чіткість відповіді( до 5 балів) )

6.     Конкурс на найкращу стінгазету (Тематика: «Права людини», «права дитини», «Я маю права») ( Оцінюється – на розсуд журі(до 5 балів))           Хід гри:

      І.Представлення команди «Юні прокурори», «Юні судді», «Юні адвокати»

Команди в довільній формі, з обов’язковим використанням правничої тематики та назви  команди, представляють свою команду. 

     ІІ. Правознавча бліц-розминка:

(Роздатковий матеріал)

1.     Розкрийте суть поняття «громадянин»(особа яка має правовий зв'язок з державою)

2.     Що виникло раніше «право» чи «держава»? (держава)

3.     Назвіть конституційні обов’язки  громадян України (захищати державний суверенітет, сплачувати податки, дотримуватися прав та свобод….)

4.     Розкрийте суть поняття «людина»(біосоціальна істота яка здатна виробляти собі знаряддя праці…)

5.     Назвіть політичні права  громадян України (брати участь у формуванні  органів влади, активне та пасивне виборче право…)

6.     Розкрийте  суть поняття «особа»(суб’єкт правовідносин)

7.     Назвіть особисті права громадян(житло, життя…)

8.     Назвіть соціально-економічні права громадян(соціальне забезпечення, на підприємницьку діяльність…)

9.     Що таке авторське право?   (на винаходи, наукові відкриття…)

ІІІ. «Юридичний буквар»

(Роздатковий матеріал)

Що таке право? (система загальнообов’язкових, формально визначених, загальних правил поведінки, що встановлюються, гарантуються  державою та регулюють  суспільні відносини між людьми )

Що таке держава? (суверенна  політико-територіальна  організація  суспільства, що володіє владою, яка здійснюється  державним апаратом  на основі  правових норм)

 Що таке правопорушення?(суспільно-небезпечне, протиправне, винне, каране  діяння суб’єкта права)

ІV. Правознавча естафета

1.     Уповноважений верховної Ради  України з прав людини – це …(омбудсмен)

2.     На цій мові розмовляли Юлій Цезар і Цицерон, Юліан Клавдій і Корнелій. У V столітті вона почала вмирати. На ній записані “Пакти і конституції законів та вольностей Війська Запорізького”. Сьогодні цією мовою широко користується медицина. (латинь)

3.     Народилося на американському континенті, визначає основи державного устрою, є інструментом демократії, має вищу юридичну силу. Що лежить у чорному ящику? (Конституція).

4.     Вольтер сказав, що “Свобода полягає в тому, щоб залежати лише від...” Що сказав Вольтер? (закону)

5.     Завершіть фразу Віктора Гюго “Право – це все те, що є істинне та ...” (справедливе)

6.     Дочка Урана і Геї, друга дружина Зевса. За однією з версій – мати Прометея. Богиня передбачення. Передавала людям повеління Зевса. Зображувалась з пов’язкою на очах (символ неупередженості), терезами в одній руці і мечем в другій. Хто вона? (Феміда)

7.     У наш час це слово є крилатим словом і юридичним терміном: так називають, наприклад, право постійного члена Ради Безпеки ООН заборонити прийняття рішення, з яким він не згоден. Цим правом користується і Президент України. Яке це слово? (Вето)

8.     У Шрі-Ланці він називається асамблеєю, в Ісландії – альтингом, Норвегії – стортингом, в Ірані – меджлісом. А як він називається в Україні? (Парламент)

 9. Чи є громадянином України дитина, яка народилася на території України від осіб без громадянства, котрі постійно проживають в Україні? (Так)

10. Певні правила соціальної поведінки людини. (мораль)

11. Основний Закон України.(Конституція)

12. Особа, наділена державою юридичними правами та обов’язками.(Громадянин)

13. Правило поведінки, що склалося людством протягом тривалого часу. (Звичай)

14. Людина, що виступає носієм різних суспільних відносин у державі. (Особа)

15. Перше і важливе право кожного громадянина.(Особиста свобода)

16. Здатність особи мати права і обов’язки. (Правоздатність)

17. Винна протиправна дія. (Правопорушення)

18. Протиправна поведінка. (Проступок)

19. Повна незалежність держави. (Суверенітет)

20. Герб України.

21. Гімн України.

22. Основний документ, який засвідчує приналежність особи до держави. (паспорт)

23. Автор першої в історії українського народу справді демократичної конституції. (Пилип Орлик)

24. Членами політичних партій можуть бути тільки громадяни України, які досягли...(18 р.)

25. Засновником молодіжних та дитячих організацій можуть бути громадяни ... (з 15 р.)

26. Максимальна тривалість робочого часу в Україні... (40 год.)

27. Повна дієздатність громадян настає... ( з 18 р.)

28. Суспільне небезпечна дія або бездіяльність, за які передбачено кримінальне покарання. ( злочин)

29. Кримінальна відповідальність неповнолітніх за особливо тяжкі і небезпечні злочини настає... (з 14 р.)

30. Кримінальна відповідальність неповнолітніх настає...(з 16 р.)

31. Найпоширеніший вид адміністративного стягнення. (штраф)

32. Письмові договори про повну матеріальну відповідальність можуть бути укладені підприємством лише з працівником, який досягнув... (18 р.)

33. З якого віку настає правоздатність громадян. (з народження)

34. Президент України обирається... (Всенародним голосуванням )

35. Президентом України може бути особа віком... (35 р)

36. Найдавніша класова людська цивілізація. (рабовласницька)

37. Джерелом особистого і суспільного багатства є ... (праця)

38. Не допускається прийом на роботу осіб, які не досягли... (15 р.)

39. Перше невід’ємне право кожної дитини. (життя)

40. Коли було прийнято Декларацію про державний суверенітет України? (16.07.90)

41. Коли підписано Акт проголошення незалежності України? (24.08.91)

42. Чи платне в Україні використання землі? (так)

43. Чи передбачена кримінальна відповідальність за екологічні правопорушення? (так)

44. У чиї функції входить забезпечення стабільності грошової одиниці України гривні? (НБУ)

45. Конституційний принцип, за яким особа, яка підозрюється у скоєні злочину, вважається невинною до того часу, поки її вину не буде доведено.(презумпція невинуватості)

V. Практичне право – «Ситуація»

(Роздатковий матеріал)

1. Група хуліганів напала на учня. Обороняючись, учень вибив око нападнику. Яке покарання чекає на учня? (діяв в межах необхідної оборони)

2. Учень 10-го класу  займався продажем  наркотичних речовин. Чи є це злочином і якщо так, то як карається?(Так, оскільки цей злочин  передбачений  кримінальним кодексом України. Карається позбавленням волі на певний строк )

3. Неповнолітній відбирає у дітей гроші. Прокваліфікуйте  дії  неповнолітнього. Яке це правопорушення? (кримінальне(злочин) який передбачений  ККУ  - відкрите  викрадення  чужого майна (грабіж). Карається  штрафом, виправними роботами  або  позбавленням  волі на певний строк)

VI. Конкурс на найкращу стінгазету

Учні презентують домашні заготовки.

(Тематика: «Права людини», «Права дитини», «Я маю права»)

VII. Підведення підсумків конкурсу. Визначення команди-переможця.

 

Тестові завдання з правознавства по темі : «Основи теорії держави. Правила і закони у суспільстві та твоєму житті»